Herfstachtige weer treft luchtballonpiloten dubbel -bron Leeuwarder Courant 13 augustus 2005

 
JOURE - Het herfstachtige weer van deze zomer treft de commerciŽle luchtballonpiloot dubbel. Nu het veel regent en hard waait, gaat er in heel Friesland soms dagen achtereen geen ballon de lucht in. Dat betekent allereerst geen handel. Maar ook komen mensen op de grond daardoor minder snel op het idee om ook eens een vaart te maken.

In de luchtballonbranche geldt de uitdrukking 'uit het oog, uit het hart'. ,,Zien varen, doet varen'', noemt de Jouster freelance-piloot Daan Elfring het. Ook zijn collega Pieter Kooistra van het Noordelijk Ballonvaartcentrum in Joure begint meteen over dat principe. ,,En daarnaast is natuurlijk de mond-tot- mondreclame belangrijk'', zegt hij. Maar ook die valt tegen bij slecht weer.

Elfring en Kooistra maken zich nog geen grote zorgen. De maand juni was goed, juli viel tegen, maar al met al zitten de twee ballonvaarders nog altijd in de buurt van de gemiddelden over meerdere jaren. ,,Het is wat mager'', zegt Kooistra, ,,maar ik slaap nog rustig, hoor.'' De meeste boekingen schuiven gewoon op. Daardoor krijgen de piloten het straks bij mooi weer flink druk.

Veel piloten gaan uit van vijftien vaardagen per maand. Het seizoen van Kooistra loopt van april tot en met september en telt dus zes maanden. Maart en oktober zijn bonussen. Die maanden zitten niet in zijn begroting. ,,Ik begroot negentig vaardagen per jaar, vijftien maal zes, en dat is dan aan de voorzichtige kant.'' Hij zit nu precies waarop hij volgens de begroting hoort te zitten.

Collega Folkert de Hoop uit Scharsterbrug is minder optimistisch. Ook hij gaat uit van gemiddeld vijftien vaardagen per maand, maar die heeft hij nog niet gehaald, ook niet in juni. Waarschijnlijk blijft hij bij twijfel over het weer toch wat eerder aan de grond dan andere piloten.

,,Ik zit wat het aantal vaarten betreft op zo'n 60 procent van wat normaal is. Dat is dus negen vaardagen per maand. Wat het aantal meegenomen passagiers betreft, zit ik op 80 procent.'' Voor zijn bedrijf Ballonclub heeft De Hoop een radiospotje gemaakt. ,,Ik trek daarmee aan de bel.''

Volgens De Hoop kan de markt zo zoetjes aan best eens verzadigd raken. Veel Friezen hebben al eens een ballonvaart gemaakt. Maar ook de economische dip van de laatste jaren speelt een grote rol. Collega Elfring wil hier nog niet aan: ,,Dat de markt nu wel eens verzadigd is, roepen ze al jaren. Maar dat valt telkens weer mee. Wel zijn er dit jaar, denk ik, iets minder boekingen als gevolg van de economische omstandigheden.''

 

 
   

Copyright © 2005-2009 Loftpraet.nl All rights Reserved.