"De beste ballon van de wereld" - bron: Ondermemend Friesland Januari 2004

 
Ronnie Kleinsmit eerste in Europa als dealer en piloot van Australische luchtballon

Ronnie Kleinsmit uit Joure, die met zijn bedrijf Dreamflights zetelt in Oudehaske, wordt als eerste in Europa dealer van het Australische luchtballonmerk Kavanagh.
Het is allemaal zo nieuw dat de ballon door de Rijksluchtvaartdienst getest en gecontroleerd moest worden en na anderhalf jaar is het eindelijk zover genaderd dat Kleinsmit- hij hoopt in maart of april- met de ballon in Nederland mag gaan varen.
De 27-jarige ballonvaarder, die net als zijn vader Herman zijn eigen luchtballonbedrijf heeft, heeft al een demonstratieballon meegebracht uit Australie.

Deze demo-ballon heeft alle mogelijke technische snufjes die mogelijk zijn bij dit merk luchtballon, gemaakt door de familie Kavanagh in Australie.
Dit ontwerp heeft een unieke parachute bovenin de luchtballon, die op een heel eenvoudige manier te bedienen is zodat er geen bovenmenselijke spierballen nodig zijn om via dat parachute-systeem lucht uit de ballon te laten bij het voorbereiden van de landing.
"Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat dit de beste ballon van de wereld is", zegt Ronnie Kleinsmit.
"Het instellen en bedienen van de parachute gaat extreem licht.
Je hoeft niet echt sterk te zijn en kunt het bovendien ook bij slecht weer goed doen.
Dat is eigenlijk best een revolutionair systeem.
Als je het met een auto vergelijkt zou je deze ballon kunnen vergelijken met de eerste auto met stuurbekrachtiging."
 
'In de ban'

Kleinsmit kwam de ballon- uiteraard- in Australie tegen, toen hij daar samen met zijn vader was.
Hij had er een gesprekje met Kavanagh en de zomer daarna kwam Kavanagh met nog een Australische piloot naar Nederland, ter voorbereiding op het WK in Frankrijk.
Kleinsmit voer een ochtend mee en raakte zo in de ban dat hij later contact zocht met de Australiers via de e-mail met de vraag of hij deze ballon voor hen in Nederland c.q. Europa mocht gaan verkopen.
Hij vertrok naar Australie ter verdere kennismaking en het klikte.
"We waren het snel over de zakelijke dingen eens, dat ging erg prachtig.
"Het traject naar toestemming in Nederland om de ballon te kunnen verkopen duurde vervolgens langer.
Vanwege verscherpte veiligheidsregels voor de luchtvaart sinds de Bijlmerramp en de aanslag op de Twin Towers van 11 september 2001,moest de voor Europa onbekende ballon eerst goed bekeken en getest worden.
Nederland heeft met de Europese Unie een luchtvaartverdrag, maar niet met Australie.
"Er moest dus eerst een overeenkomst komen.
Vanaf mei heb ik er zelf regelmatig achteraan gebeld en dat heeft wel geholpen.
Anders komt het gewoon onderaan de stapel te liggen.
In augustus kreeg ik het papiertje van het bewijs van inschrijving in het Nederlandse luchtvaartregister."

Onderhoudsbedrijven

Nu is Kleinsmit nog bezig een onderhoudsbedrijf te regelen, want als de ballonnen onverhoopt mankementen krijgen is het toch handig dat er een bedrijf is die dat kan repareren.
Hij is bezig met een bedrijf uit Soest dat al één van de vier onderhoudsbedrijven voor luchtballonnen in Nederland is.
De andere drie 'garages' zitten in Hengelo, Ootmarsum en Breda.
Op termijn wil Kleinsmit graag zijn eigen onderhoudsbedrijf hebben, maar dat kost heel wat tijd en geld en om eerst zo snel mogelijk met de Kavanagh te mogen varen zoekt hij eerst een samenwerkingsverband met het bedrijf uit Soest.
Kleinsmit weet dat er in het Noorden behoefte bestaat aan een onderhoudsbedrijf voor luchtballonnen, omdat er nog geen is en de noordelijke ballonvaartbedrijven nu voor elk onderhoudsklusje een paar uren reistijd kwijt zijn.
De Jouster hoopt het onderhoudsbedrijf in de loop van de tijd te kunnen ontwikkelen, als het bedrijf groter is gegroeid en zich gaandeweg in die richting kan ontwikkelen.
"Gezien de hoge instapskosten, de ingewikkelde procedures en het arbeidsintensieve project heb ik eerst maar naar een partner gezocht en die heb ik voor de eerste drie jaar gevonden in Soest."
In en rond Joure zijn zo'n zestig luchtballonnen, dus Kleinsmit weet dat zo'n aantal voldoende is voor een onderhoudsbedrijf.
"Ik hoor van collega's dat iedereen op een onderhoudsbedrijf zit te wachten, alleen is er niemand die het doet."
Kleinsmit wil zich in de relatief rustige winterperiode wel richten op het ontwikkelen van zo'n onderhoudsbedrijf.
De relatief rustige winterperiode is ook de reden dat Kleinsmit zich is gaan richten op de verkoop van het Australische merk.
Zo heeft hij het hele jaar door inkomsten, is de bedoeling.
Nu verdient hij het geld nog in de periode van april tot en met september.

'Ballonvaardersvirus'

De afgestudeerde HEAO'er kreeg het ballonvaardersvirus van zijn vader Herman.
Die was bakker in Joure en raakte in 1985 verslaafd en begon met het ballonvaren als hobby.
In 1996 verkocht Kleinsmit senior de bakkerij om zich helemaal op het ballonvaren te storten.
Kleinsmit junior ging tijdens zijn studie ballonvaren om een zakcentje bij te verdienen en raakte ook in de ban van de ballon.
Na zijn studie probeerde hij het wel een tijdje als accountant, maar eind 2001 zag hij in dat hele werkdagen slijten achter hetzelfde bureau en enkel met cijfers bezig zijn hem niet voldoende voldoening schonk.
Met zijn vader sprak hij af zijn eigen bedrijf te beginnen in het pand waar zijn vader zijn bedrijf ook zetelt.
Met zijn tweeën in één bedrijf leek niet verstandig, als twee kapiteins op één schip.
Nu werken ze zelfstandig samen en dat werkt prima.
Zo hebben ze gezamenlijk een kleine knusse bar waar ze na ballonvluchten na kunnen babbelen met de mensen met wie ze een ballonvaart hebben gemaakt.
Zo kunnen de ervaringen worden uitgewisseld en de meestal spannende ervaring voor de passagiers worden verwerkt.
Ook krijgen de passagiers een herinnering mee.
Herman Kleinsmit heeft negen ballonnen, waar onder de enorme grote koe, de grootste 'special shape' ter wereld, die een inhoud van vijftien miljoen liter lucht heeft.
Met de Australische ballon erbij heeft Ronnie er nu twee.
Met één van hen hoopt hij volgend jaar rond de Mount Everest te kunnen varen.
Vooral uit hobby, maar mogelijk ook met klanten en/of sponsors voor de gezelligheid en om de kosten te drukken.
 
Particulier en zakelijk

De Jouster ondernemer vaart zowel met particuliere klanten als met bedrijven.
Voor bedrijven kan hij bijvoorbeeld regelen dat een groep relaties gezamenlijk een tocht kan beleven of zelfs meevaren in een ballon in de huisstijl van het bedrijf.
Met de Australische ballon kan hij de prijs voor een bedrijfsballon scherper in de markt zetten, oftewel goedkoper, omdat hij de Kavanagh-ballonnen als dealer voor Europa voor inkoopprijs aanschaft.
Dat is goedkoper dan een ballon kopen bij een andere dealer omdat die dealer er ook nog eens een winstmarge uit moet halen voor zijn bedrijfsvoering.
Met dat prijsvoordeel is het de bedoeling een goede omzet en winst te blijven draaien.
"In de huidige economische tijden gaan bedrijven toch meer op de kosten letten.
Ik ken collega's die vooral voor bedrijven voeren en bij wie de omzet minder is geworden.
Bij ons zit er nog vooruitgang in, door de particuliere markt.
Wij proberen een goede mix te vinden in het bedienen van de zakelijke en de particuliere markt.
Uiteindelijk is een ballonvaart een luxe goed en is het voor ons als bedrijf goed ons breed te oriënteren.
Overigens heb ik momenteel een paar acquisities lopen en ik heb het idee dat de markt weer wat aantrekt."

 
   

Copyright © 2005-2009 Loftpraet.nl All rights Reserved.