Ballonvaren gaat om genieten, ιn om geld - bron: Friesch Dagblad van 27 juli 2006

 
Joure - Bij de pilotenbriefing voor het opstijgen van de ballonnen is nog niet iedere piloot eruit. Zo twijfelt de nestor van de Nederlandse ballonvaart Hans Zoet of hij bij op de eerste avond van de Friese Ballonfeesten in Joure zijn spectaculaire Van Gogh-ballon zal gebruiken. Het is een special shape, een driedimensionale uitvoering van het bekendste zelfportret van de schilder. ,,Opgebouwd uit vakken’’, legt Zoet uit. ,,Daardoor is hij veel zwaarder dan een normale ballon. Het maakt ook de landing lastiger. De rand van de hoed op het hoofd van Van Gogh loopt niet meteen leeg, en kan als een soort zeil de wind vangen en gaan trekken.’’
 
Gisteravond was echter vooral de temperatuur nog een punt. Wanneer de lucht ’s avonds zo warm blijft, hebben de ballonnen met hun hete lucht minder stijgkracht. Per mand ging er uiteindelijk een persoon minder mee.
 
Johannes Kooistra uit St. Johannesga is al jaren flight director bij de Ballonfeesten. Hij stelt de omstandigheden vast en laat de piloten weten wat er wel en niet kan die avond. Hij zit wat in zijn maag met de heersende windrichting, die met wat variatie vooral uit het noorden komt. ,,Het wordt wat korter varen, want we gaan richting de meren. En ook landen in de buurt van Lemmer is wat lastig, want daar loopt een hoogspanningsmast.’’
 
Vrije jongens
  
Grofweg drie op de vier piloten in Joure verdient zijn brood met de ballonvaart. Hans Zoet valt niet in die categorie. Hij is kritisch over de keuzes die de beroepspiloten soms maken.
 
,,Er zit frictie tussen het geld en de veiligheid. Als je met een mand van twaalf personen besluit niet te gaan, laat je al gauw 2000 euro liggen. Dan denken sommigen; ik ga toch maar, terwijl het eigenlijk niet kan.’’
 
Zoet verwijst naar een recent ongeluk bij Deventer, begin juli, waarbij negen gewonden vielen. ,,Het probleem zit in de windsnelheid. Er zijn veel regels, maar aan de wind is geen maximum gesteld. Bovendien wordt er niet altijd goed gelet op de gesteldheid van de mensen. Zijn ze oud, zwanger, daar moet je rekening mee houden. Het gaat wel om mensenlevens.’’
  
Dat de gemiddelde piloot gesteld is op zijn vrijheid en moeite heeft met regulering, maakt het niet gemakkelijker om in die praktijk wat te veranderen.
  
Kort voor de start besluit Zoet om niet omhoog te gaan met zijn Van Gogh, maar met een gewone ballon. Ook de Duitse piloot Norbert Schmied uit Oberhausen, die voor de eerste keer meedoet, heeft een special shape. Hij gaat met zijn vossenkop echter wel omhoog, maar wel met een passagier minder.
  
,,Ik heb wel getwijfeld’’, geeft Schmied, eenmaal in de lucht, toe. ,,Normaal zou ik niet zijn gegaan, maar het is nu de eerste dag. Het is voor de show.’’
 
Genieten
 
Net als bij de Van Gogh maken de aparte vakken voor de neus en oren van de vos het manoeuvreren en het landen lastig. Maar Schmied zet de vos in een weiland bij de brug van Spannenburg zonder moeite weer aan de grond.
  
,,Ik doe dit sinds 1992’’, zegt hij. ,,Ik heb het een tijdje heel intensief als beroep gedaan, maar daar ben ik mee gestopt.’’ Hij raakte het plezier wat kwijt. ,,Maar nu is het weer genieten geworden.’’
   
Het is een genot dat niet voor iedereen is weggelegd, want een ballonvaart kost al gauw een paar honderd euro. Voor Cecile Koch uit Akkrum, op de tribune langs de Nutsbaan in Joure, blijft het daarom voorlopig nog een droom. ,,Het lijkt me fantastisch, en het komt er nog wel eens van, maar het is nu gewoon nog te duur.’’

 

  
   

Copyright © 2005-2009 Loftpraet.nl All rights Reserved.